donderdag 19 januari 2012

Maandag, wasdag...

Hallo allemaal, het is alweer 19 januari als ik dit schrijf. De tijd gaat snel zeg! We zijn alweer bijna twee weken verder. We zijn na ons laatste bericht op zondag nog even lekker uit eten geweest bij een Indonesisch restaurant aan Marine Parade in Napier. Het was, net als vorig jaar, heerlijk eten. En het was erg gezellig, met tot slot een heerlijk stukje spekkoek, hmmm...

Op maandag hebben mijn moeder en ik een nieuwe Miele wasmachine uitgezocht en besteld. Papa was al even bezig met het aanpassen van onze "Laundry" (washok). De nieuwe wasmachine zou op een verhoging komen te staan. De verkoper meldde ons dat de wasmachine de volgende dag geleverd zou worden, dus papa ging snel verder aan het werk. De oude wasmachine hadden we toen al van zijn plaats gehaald. Enfin je begrijpt het al, we hebben dagen gewacht en uiteindelijk kwam vrijdagmorgen de wasmachine bij ons aan.

Dezelfde middag zijn we (Sam, Riet en Kitty) op pad gegaan naar Gisborne. Daar waren we nog niet geweest. Het was een prachtige tocht. Halverwege hebben we koffie gedronken bij een "wegrestaurant" net voor Wairoa. We hadden een motel geboekt en die had twee aparte slaapkamers, een zitkamer, keuken, badkamer, wc en klein buitenzitje. Heerlijk hoor. De afstand naar de stad was ongeveer 1 km, dus we hebben alles lopend gedaan. Gisborne is niet echt het mooiste stadje, maar er stromen twee rivieren door en die komen uit in de zee, wat toch wel erg mooi was. Ook is hier het punt waar Young Nickolas als eerste New Zealand in beeld kreeg vanaf het schip van James Cook. Op vrijdag hebben we heerlijk gegeten in een soort Irish Pub (Guinnes Logo en schilderijen overal in de Pub). Erg druk en gezellig en het eten was heerlijk!

Op zaterdag zijn we gaan wandelen, langs de Botanical Gardens, over de brug naar de andere kant van de rivier, daar koffie gedronken en toen eerst even over de Farmers Market gelopen, vele locale producten. Daarna het museum bezocht. Het achterste gedeelte van het museum was bijna over de rivier is gebouwd. Het was een gedeelte van het schip van "Star of Canada" wat in 1912 voor de kust was gezonken. Ergens in ongeveer 1959 was het weer boven water gehaald en toen heeft iemand dat gedeelte kunnen opkopen en heeft het jaren als gedeelte van zijn eigen woonhuis gebruikt. Na het overlijden gaf het testament aan dat de stuurhut, kapiteinskamer, etc aan Gisborne gegeven werd, mits het een goede bestemming kreeg. En nu met het museum is het in ere hersteld. De kapiteinshut was nog in een prachtige staat.

's middags geluncht in de Irish Pub en daarna langs de rivier naar de zee gelopen waar de standbeelden van James Cook en Young Nicholas stonden. We hebben ook het oude treinstation gezien. Heel soms rijdt er nog een oude personen trein...

Op zondagmorgen na een heerlijk ontbijt in de stad zijn we terug gereden. Eerst even bij Morere een mooie wandeling gemaakt. Daar waren ook heetwater bronnen. Verder weer doorgereden en geluncht bij het wegrestaurant voorbij Wairoa.

Op maandag was het wasdag, konden we eindelijk de nieuwe wasmachine in gebruik nemen. En het gaat fantastisch. Gelukkig zat het weer ook mee en was alle was zo droog.

Op dinsdagmorgen zijn Sam en Kitty naar de stad gelopen. Frans en Ria Roos (waar Kitty met veel plezier jaren bij heeft gewerkt in de verzekeringen) waren samen met de broer en schoonzus van Frans (Paul en Ellen) op vakantie in New Zealand en waren deze morgen net gearriveerd in Napier. Kitty heeft Frans, Ria, Paul en Ellen even de stad laten zien. Het was wederom een prachtige dag. Via Bluff Hill nog even genoten van het uitzicht over de stad om vervolgens naar huis te lopen. Daar had Riet net de koffie klaar.

Het was leuk en gezellig en we hebben heerlijk samen gegeten. Na het avondeten nog even naar Bluff Hill Look Out Point gelopen, daar voer net een grote cruiseschip weg...

Woensdag weer heerlijk genoten van ons zwembad. Nu is het alweer donderdag, het is licht bewolkt, maar nog altijd lekker warm en we duiken zo het zwembad weer in..

irene zei

Wat leuk dat jullie het weer zo gezellig hebben..... Geniet er van. grtz Irene